logo


Κήρυγμα Κυριακῆς 15.1.2017

Κυριακή κθ΄ Ἐπιστολῶν

(Πρός Κολοσσαεῖς γ΄, 4-11)

 

«ἀπεκδυσάμενοι τόν παλαιόν ἄνθρωπον ...καί ἐνδυσάμενοι τόν νέον»

 

χριστιανισμς δέχεται κα ναγνωρίζει τν ξέλιξη το νθρώπου. Πρόκειται γιά τή χριστιανική ναγέννηση κα τν πνευματικ πρόοδο κα ξέλιξη το νθρώπου, μέσα στά πλαίσια τς κκλησίας.

            «παλαις νθρωπος». Εναι χαρακτηριστικ τι γιά τ χριστιανισμό κάθε νθρωπος, πρν γνωρίσει κα πιστέψει πραγματικ στό Χριστό, βρίσκεται σ μία κατάσταση «παλαιότητος». Εναι ὁ             « παλαις νθρωπος ». Ατ σημαίνει, τι μ χριστιανς νθρωπος εναι παρχαιωμένος. Εναι δηλαδ κτς ποχς, συγχρόνιστος. Ζεῖ κόμη στην πρ Χριστο ποχή!

            "Παλαις νθρωπος », σημαίνει κόμη, τι νθρωπος πού δέν ζεῖ τή χριστιανικ ζω βρίσκεται σ μία κατάσταση συνεχος φθορς κα καταστροφς. «Φθείρεται», παλιώνει κα καταστρέφεται π τ ψυχοφθόρα κα σωματοκτόνα πάθη τς μαρτίας, τ ποα ναφέρει πόστολος Παλος στό σημεριν νάγνωσμα πορνεία, καθαρσία, πάθος, κακ πιθυμία, πλεονεξία, ργή, θυμός, πονηρία, κακολογία, ασχρολογία, ψέμα!

            ς τ προσέξουν ατ σοι νομίζουν τι θικ συδοσία κα μαρτωλ ζω εναι «πρόοδος» κα «ξέλιξη». χι, χίλιες φορς χι! Διότι πραγματικότητα φωνάζει τι μαρτία κα τ κακ εναι πισθοδρόμηση, παλαιότητα, φθορ κα  καταστροφή.

κατάστασ μως ατή τς παλαιότητας κα τς φθορς δέν εναι μόνιμη για τν νθρωπο. πάρχει, ετυχς, δυνατότητα ξελίξεως κα προόδου. Στήν πρώτη βαθμίδα τς ξελικτικς ατς κλίμακας ρχεται «νέος νθρωπος».

            Πρόκειται γιά τν νθρωπο πο ρχίζει μία νέα ζωή, πιστεύοντας στόν Χριστό. διος Κύριος επε τι στή βαθμίδα ατ νθρωπος ξαναγεννιέται (ωάν. γ’, 3-6). μετανοία, πίστη στό Χριστ κα τ Ἅγιο Βάπτισμα εναι τ βασικ χαρακτηριστικ στοιχεα το νέου νθρώπου. πόστολος Παλος μάλιστα γιά νά δώσει τν εκόνα το  " νέου νθρώπου » ναφέρεται στήν «κδυση» (γύμνωση) το νθρώπου πού τοιμάζεται νά μπεῖ στά γιασμένα βαπτισματικά νερά κα στήν        «νδυσή» του, κατόπιν μ τ φωτειν βαπτιστικ χιτνα :                          « Ἀπεκδυσάμενοι τν  παλαιν  νθρωπο σν τας πράξεσιν ατο κα νδυσάμενοι τ νέον». «νέος νθρωπος» μ λλα λόγια, εναι χριστιανς νθρωπος, πως βγαίνει π τ γιασμένα δατα το βαπτίσματος. Γι’ αὐτ κα κκλησία μας, κατ τή στιγμή ατή το ερο μυστηρίου, ψάλλει γεμάτη χαρ « σοι ες Χριστν βαπτίσθητε, Χριστν νεδύσασθε. λληλούια »!

            Στήν πρώτη ατ βαθμίδα τς χριστιανικς ξελίξεως μπορε νά νέβει κάθε νθρωπος. Γιατ κάθε νθρωπος, κα μεγαλύτερος κόμη μαρτωλός, μπορε να γκαταλείψει τν παλαιότητα κα τή φθορά τς μαρτίας κα νά μπεῖ στήν καινούργια ζω το φωτς κα τς χαρς. λλ ξέλιξη το νθρώπου δέν σταματ δ. Συνεχίζεται κα σ πόμενες βαθμίδες. τσι μετ τν "νέον νθρωπον» ρχεται                    «νακαινούμενος νθρωπος ».

            χριστιανικ ζω δεν εναι στατική. Τ  χαρακτηριστικ της εναι συνεχς πρόοδος πρς τν τελειότητα, πο εναι ατς Θεός. πόστολος Παλος σημειώνει σήμερα, τι χριστιανς δέν παραμένει στάσιμος στή βαθμίδα το «νέου νθρώπου». Προχώρει  σ μία συνεχή κα καθημεριν θικ κα πνευματικ νακαίνιση κα γίνεται «νακαινουμένος  νθρωπος». Κα γιος Γρηγόριος Νύσσης γράφει, τι πραγματικς χριστιανς εναι κενος πού δέν «σταματάει στήν πορεία του πρς τ καλύτερο κα δέν περιορίζει μ κάποιο τρόπο τή φορά του πρς τν τελειότητα ».

  χριστιανικ ζωή, μ λλα λόγια, δεν εναι πλς μία καλή κα νώτερη ζωή. λλ μία συνεχς προσπάθεια γιά τν πνευματικ νακαίνιση κα τν θικ μεταμόρφωση το νθρώπου. πόστολος Παλος μάλιστα δέν παραλείπει νά πογραμμίσει τι ἡ νακαίνιση ατ το νθρώπου χει σν πρότυπό της τν εκόνα κα τν τύπο, πο μᾶς δωσε Κύριος. προσπάθεια πομένως κάθε νθρώπου εναι νά πανα προγραμματοποιήσει στή ζωή του τν νθρώπινο τύπο το ησο, νά μοιάσει μ τ Χριστό, νά γίνει κα ατς "σν τν Χριστ », δηλαδ        « χριστιανς ».

            μως συνεχς νακαίνιση το νθρώπου ξεπερνάει τ ρια μις νθρώπινης προσπάθειας. Τελικ εναι ργο Θεο:  εναι «λλοίωσις  τς Δεξις το ψίστου » (Ψαλμς 76, 10). Ατ εναι τ νόημα τς ζως  μέσα στήν κκλησία. Προσφέρουμε συνεχς τν αυτ μας στήν  νακαινιστικ χάρη το Κυρίου. Διότι πιστεύουμε, τι "πσα  δόσις γαθ κα πν δώρημα τέλειον  νωθέν στι καταβανον ».