logo


 

Η ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗΣ ΒΥΡΩΝΟΣ ΚΑΙ ΥΜΗΤΤΟΥ


ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΔΗΜΟΙ

img022

 

Η Ἱερά Μητρόπολις Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ περιλαμβάνει στή δικαιοδοσία της τούς τρεῖς Δήμους, Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ.

Μέ τή συρρίκνωση τοῦ Ἑλληνισμοῦ ἀπό τή Μικρασιατική καταστροφή δημιουργήθηκαν στούς δυτικούς πρόποδες τοῦ Ὑμηττοῦ τρεῖς προσφυγικοί συνοικισμοί. Ὁ πρῶτος δημιουργήθηκε κατά μῆκος τῆς κοιλάδας τοῦ ποταμοῦ Ἰριδανοῦ πού πηγάζει ἀπό τόν Ὑμηττό, περνᾶ πλάι ἀπό τό Βυζαντινό Μοναστήρι τῆς Καισαριανῆς καί συναντᾶ τόν Ἰλισσό πλάι ἀπό τό Νοσοκομεῖο Συγγροῦ. Ἐπειδή ὁ προσφυγικός αὐτός συνοικισμός κτίστηκε κοντά στό Μοναστήρι τῆς Καισαριανῆς ἔγινε ξεχωριστός Δῆμος καί σήμερα ἔχει ἀναδειχθεῖ σέ μιά ὄμορφη πόλη.

Ὁ δεύτερος συνοικισμός δημιουργήθηκε πίσω ἀπό τό Παγκράτι, κάτω ἀπ᾿ τό Μοναστήρι τοῦ Καρέα καί ἀνακηρύχθηκε σέ κοινότητα τό 1924, παίρνοντας τήν ὀνομασία τοῦ Φιλέλληνα ποιητῆ λόρδου Βύρωνα, ἐπειδή τή χρονιά ἐκείνη γιόρταζαν στήν Ἀθήνα τά ἑκατό χρόνια ἀπό τό θάνατό του.

Ἕνας τρίτος συνοικισμός δημιουργήθηκε πιό δυτικά ἀπ᾿ τόν Βύρωνα καί ἀναδείχθηκε κι αὐτός σέ Δῆμο μέ τό ὄνομα τοῦ εὐωδιαστοῦ βουνοῦ Ὑμηττοῦ, ἀφοῦ ὁ συνοικισμός κεῖται κάτω ἀπ᾿ τόν ἴσκιο του.

Τά αἴτια καί ὁ σκοπός τῆς ἱδρύσεώς της

Τή συρρίκνωση τοῦ Ἑλληνισμοῦ ἀπό τή Μικρασιατική καταστροφή, ἀκολούθησε τό μεταπολεμικό κύμα ἀστυφιλίας, μέ ἀποτέλεσμα νά ἐπεκταθεῖ ἡ Ἀθήνα καί τά προάστιά της, ὄχι μόνο σέ ὅλο τό λεκανοπέδιό της, ἀλλά σ᾿ ἕνα μεγάλο μέρος τῆς ἔκτασης τῆς Ἀττικῆς. Σχεδόν ὁ μισός πληθυσμός τῆς πατρίδας μας συγκεντρώθηκε στήν Ἀττική.

Ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος γιά νά ἐπιτύχει τή διαποίμανση ὅλου αὐτοῦ τοῦ χριστιανικοῦ πληρώματός της ὕστερα ἀπό πρωτοβουλία τοῦ τότε Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν Σεραφείμ, ἀπέσπασε τό 1974 ἀπό τήν Ἱερά Ἀρχιεπισκοπή Ἀθηνῶν διάφορες περιοχές τοῦ Λεκανοπεδίου πού ἀποτέλεσαν νέες Ἱερές Μητροπόλεις, προκειμένου νά περιβληθεῖ μέ περισσότερη πνευματική φροντίδα τό πολυπληθές χριστιανικό πλήρωμα. Ἔτσι θεωρήθηκε εὔλογο ἀλλά καί ἀναγκαῖο ἀπό τήν Ἱερά Σύνοδο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, οἱ τρεῖς δῆμοι, Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ, νά ἀποτελέσουν νέα Μητρόπολη.

Τό Νομοθετικό Διάταγμα ἱδρύσεως της

Τήν ἀπόφαση αὐτή τῆς Ἱερᾶς Συνόδου κατοχύρωσε ἡ Πολιτεία μέ τήν ἔκδοση τοῦ ὑπ᾿ ἀριθ. 411/16 Μαΐου 1974 Νομοθετικοῦ Διατάγματος τοῦ ὁποίου ἀπόσπασμα παραθέτουμε ἀμέσως:

Νομοθετικόν διάταγμα ὑπ᾿ ἀριθ. 411 (Φ.Ε.Κ. 134/16.574 τ.Α´).

Περί ἱδρύσεως Ἱερῶν Μητροπόλεων ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ τῆς Ἑλλάδος καί τρόπου πληρώσεως αὐτῶν καί λοιπῶν τοιούτων.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Προτάσει τοῦ Ἡμετέρου Ὑπουργικοῦ Συμβουλίου, ἀποφασίζομεν καί διατάσσομεν:

Ἀρθρον 1.

Ἱδρύονται, ἀποσπωμένων τῶν διά τοῦ παρόντος καθοριζομένων περιφερειῶν αὐτῶν ἐκ τῶν εἰς ἅς ἀνήκουν Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν περί τῶν Ἱερῶν Μητροπόλεων Ἀττικῆς, Μεγαρίδος καί Σαλαμῖνος καί Θεσσαλονίκης, αἱ κάτωθι Ἱεραί Μητροπόλεις:

 Ἱερά Μητρόπολις Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ, ἔχουσα ἕδραν τήν Καισαριανήν καί περιλαμβάνουσα τούς Δήμους Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ τοῦ Νομοῦ Ἀττικῆς

Ἄρθρον 3.

 Ἡ πλήρωσις τῶν μητροπολιτικῶν ἑδρῶν, τῶν διά τοῦ προηγουμένου ἄρθρου ἱδρυομένων,… διενεργεῖται δι᾿ ἐκλογῆς…

Ἄρθρον 4.

Κατά τήν ἐν παρ. 1 τοῦ ἄρθρου 3 τῆς ὑπ᾿ ἀριθ. 3/1974 Συντακτικῆς Πράξεως χρονικήν περίοδον, πρός πλήρωσιν τῶν ὑπό τοῦ ἄρθρου 1 τοῦ παρόντος ἱδρυομένων,…ἐκλόγιμοι εἶναι οἱ περιλαμβανόμενοι εἰς τόν δυνάμει τοῦ Ν.Δ. 274 συνταχθέντα ὑπό τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἱεραρχίας κατάλογον ἐκλογίμων, ὡς καί οἱ Ἀρχιερεῖς τοῦ Οἰκουμενικοῦ Θρόνου, πρός οὕς ἤθελε παρασχεθῆ σχετική πρός τοῦτο ἄδεια ὑπό τῆς Προϊσταμένης αὐτῶν Ἀρχῆς.

Ἄρθρον 5

Ἡ ἰσχύς τοῦ παρόντος ἄρχεται ἀπό τῆς δημοσιεύσεώς του εἰς τήν Ἐφημερίδα τῆς Κυβερνήσεως.

Ἐν Ἀθήναις τῇ 16 Μαΐου 1974

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Ἡ ἐκλογή τοῦ πρώτου Μητροπολίτου

Ἡ ἡμερομηνία ὑπογραφῆς τοῦ Διατάγματος καί τήν ἴδια ἡμέρα δημοσίευσή του στό ὑπ᾿ ἀριθ. 134 Φύλλο τῆς Ἐφημερίδος τῆς Κυβερνήσεως (τεῦχος πρῶτον), ἀποτελεῖ τή χρονολογία ἱδρύσεως τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ.

Μέ βάση τό παραπάνω Νομοθετικό Διάταγμα ἡ Ἱερά Σύνοδος τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, στίς ἀπό 22 ἕως 29 Μαΐου 1974 συνεδριάσεις της, προέβη στήν πλήρωση τῶν ἑδρῶν τῶν νέων Μητροπόλεων. Στήν πρώτη συνεδρία της (22 Μαΐου) ἡ Ἱερά Σύνοδος τῆς Ἱεραρχίας ἐξέλεξε Ἐπίσκοπο καί Μητροπολίτη τῆς νέας αὐτῆς Μητροπόλεως τόν Πρωτοσύγκελλο τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν Ἀρχιμανδρίτη Γεώργιο Προκόπη. Ὁ Μητροπολίτης Γεώργιος ποίμανε τήν Ἱερά Μητρόπολη ἕως τήν 20ην Νοεμβρίου 1999.

Ἡ Ἱερά Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος τήν 21 Ἰανουαρίου 2000 ἐξέλεξε δεύτερο Μητροπολίτη τόν Ἀρχιγραμματέα τῆς Ἱερᾶς Συνόδου Δανιήλ Πουρτσουκλῆ, πού χειροτονήθηκε Ἐπίσκοπος καί Μητροπολίτης τήν 22 Ἰανουαρίου καί ἐγκαταστάθηκε στήν Ἱερά Μητρόπολη τήν 19ην Φεβρουαρίου 2000.

kaisariani2